Prowadząca: prof. Dorota Kołodyńska
asyst.: mgr Aleksandra Reda
Celem zajęć jest kształcenie umiejętności projektowania kostiumu na potrzeby przede wszystkim spektaklu teatralnego, ale też innych form widowiskowych, oraz rozumienia jego roli we współczesnej praktyce twórczej. Praca nad kostiumem to nierozłączna część całościowej koncepcji spektaklu. Dlatego jednym z podstawowych założeń pracowni jest to, by wiązać proces powstawania kostiumu z całością kontekstu scenograficznego. Dopiero ze stopniowego budowania narracji wizualnej spektaklu wynika jego język, w tym również kostium. Sednem studiów w pracowni jest proces artystycznego poszukiwania i indywidualny eksperyment, rozumiany jako punkt wyjścia procesu projektowania. Prowadzone zajęcia służyć mają ujawnieniu osobistego, twórczego potencjału, kreatywności i rozwojowi języka oryginalnej wypowiedzi, a także otwierać wyobraźnię studenta na szeroki kontekst odniesień. Taki rodzaj kształcenia nie ogranicza się do wiedzy specjalistycznej, ale zakłada przenikanie się różnych dziedzin sztuki. Istotne jest założenie, aby już w czasie studiów możliwe było zaznajamianie się z elementami praktycznej realizacji kostiumu oraz opanowanie umiejętności wyrażania w projekcie indywidualnej myśli w sposób czytelny dla zespołu współpracowników technicznych. Kontakt z wybranymi pracowniami w teatrach (np. krawiecką, farbiarnią czy charakteryzatornią) oraz warsztaty praktyczne pomogą w zapoznaniu się z realiami pracy scenografa, jak również w uświadomieniu jak ważna jest dbałość o detal i jakość oraz czym jest specyfika pracy zespołowej.
link do strony społecznościowej: https://web.facebook.com/kostiumASPWaw/#
W pracowni realizowane są projekty semestralne oraz prowadzone są dyplomy magisterskie.
Podstawową formą zajęć jest metoda korektowa.
Zajęcia obejmują:
- prace nad współczesną dramaturgią oraz klasycznymi tekstami wymagającymi znajomości kontekstu historycznego i tradycji;
- zadania bez tekstu, których celem jest praca konceptualna, a kostium rozumiany być może jako narzędzie nowych dróg artystycznych i ideowych poszukiwań;
Prace dyplomowe absolwentek i absolwentów Pracowni Projektowania Kostiumu prezentowane były w Polsce oraz zagranicą, na ekspozycjach będących konfrontacjami różnych szkół artystycznych, takich jak:
- wystawa Coming Out - Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie (2014, 2016, 2017, 2018, 2019) oraz UpComing 2021;
- FONT nie czcionka 21 - udział w przeglądzie najlepszych dyplomów polskich uczelni artystyczno-projektowych 2021;
- w Konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala w katowickim Centrum Scenografii Polskiej, gdzie kilkukrotnie otrzymały nagrody i wyróżnienia (2015, 2016, 2017, 2018,2021) - w tym Nagrody Sekcji Scenografów ZASP (2017, 2021);
- Innovative Costume of the 21st Century; the Next Generation w Państwowym Muzeum Historycznym, Moskwa, Rosja (2019);
- Młoda Polska Scenografia w ramach praskiego Quadriennale, Galeria Czeskiego Centrum, Praga, Czechy (2019);
- Kostium na przełomie wieków 1990-2015, ASP w Warszawie (2019);
- Wystawa profesorów i studentów Wydziału Scenografii ASP w Warszawie Zamek Kazimierzowski w Przemyślu, Galeria Zamek (2015);
- Costume at the Turn of the Century 1995-2015 w Państwowym Muzeum Teatralnym im. A.A. Bahruszyna w Moskwie, Rosja (2015);
- Biennale prac studentów scenografii The International Stage Design Student’s Works Exchange w National Center for the Performing Arts w Pekinie, Chiny (2012 i 2014);
- Dyplomy Pracowni Projektowania Kostiumu/Wydział Scenografii na wystawach Coming Out i UpComing - najlepsze dyplomy ASP w Warszawie.
Wybrane prace Studentów:
-
Aleksandra Reda, dyplom magisterski (fragment), 2018
Projekt scenografii i kostiumów do opery "Dziecko i czary" Maurice Ravela.
Wyróżnienie w Konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala w Katowicach (2018); Udział w wystawach: "Coming Out - najlepsze dyplomy ASP w Warszawie 2018", "MetrODsztuki" najlepsze dyplomy ASP z ostatnich 10 lat" (2019), wystawa indywidualna w Instytucie Teatralnym w Warszawie (2019)
-
Agata Stanula, dyplom magisterski (fragment), 2021
Projekt przestrzeni i kostiumów do musicalu "Taniec wampirów" J. Steinmana i M. Kunze; interpretacja zjawisk przemijania i destrukcji na przykładzie autorskich faktur i realizacji kostiumowych.
Udział w wystawie "UpComing wybrane dyplomy ASP w Warszawie 2021"
Nominacja do Nagrody Scenograficznej im. Jerzego Moskala oraz udział w wystawie "Wymiary Scenografii 2021" w Centrum Scenografii Polskiej– Muzeum Śląskie w Katowicach
-
Paulina Araszkiewicz, dyplom magisterski (fragment), 2021
Gdy rozum śpi… Projekty kostiumów, obiektów i przestrzeni do autorskiego spektaklu na podstawie powieści Alfreda Kubina "Po tamtej stronie".
Udział w wystawie "UpComing wybrane dyplomy ASP w Warszawie 2021"
-
Julita Goździk, dyplom magisterski (fragment), 2017
"Pięć wcieleń kobiety w teatrze" Nō Jadwigi M. Rodowicz. Koncepcja przestrzeni i kostiumów do spektaklu inspirowanego teatrem japońskim.
Nagroda Sekcji Scenografów Związku Artystów Scen Polskich im. Andrzeja Pronaszki w Konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala w Centrum Scenografii Polskiej–Muzeum Śląskie w Katowicach (2017);
Udział w wystawie "Young Polish Scenography" w ramach Prague Quadrennial of Performance Design and Space, Praga, 2019
-
Weronika Wojtach, dyplom magisterski (fragment), 2019
Stworze. Słowiańskie bogunki i bogunowie; Cykl autorskich kostiumów i fotografii na podstawie "Leksykonu" Czesława Białczyńskiego
Udział w wystawie "Coming Out - najlepsze dyplomy ASP w Warszawie 2019"
-
Karolina Łucja Bramowicz, dyplom magisterski (fragment), 2021
Projekt scenografii i kostiumów do opery W. A. Mozarta "Czarodziejski flet".
Nominacja do Nagrody Scenograficznej im. Jerzego Moskala, udział w wystawie "Wymiary Scenografii 2021" w Centrum Scenografii Polskiej– Muzeum Śląskie w Katowicach
-
Barbara Niestrawska, dyplom licencjacki (fragment), 2021
Projekt przestrzeni i kostiumów do oratorium dramatycznego Arthura Honeggera "Joanna d’Arc na stosie”.
-
Mateusz Karolczuk, dyplom licencjacki (fragment), 2021
Projekt scenografii i kostiumów do opery Gioachino Rossiniego "Semiramida".
Nagroda Sekcji Scenografów Związku Artystów Scen Polskich im. Andrzeja Pronaszki oraz drugie wyróżnienie w Konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala w Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach (2021)
-
Jakub Szostek, projekt semestralny, 2022
Projekt kostiumów do opery-oratorium "Król Edyp" Igora Strawińskiego.
-
Agata Trojan, dyplom licencjacki (fragment), 2021
Projekt przestrzeni i kos4umów do baletu Igora Strawińskiego "Orfeusz i Eurydyka";
problem zrównoważonego projektowania i relacji pomiędzy ubiorem a naturą - eksperyment z biotkaniną.
-
Aleksandra Reda, dyplom licencjacki (fragment), 2016
Projekt scenografii i kostiumów do opery "Gracz" Sergiusza Prokofiewa.