Program zajęć Podstawy projektowania scenografii filmowej
prowadząca: dr Zofia Lubińska
3 punkty ECTS = 6x45 minut (4,5 godziny)
Jaką wiedzą osoba studencka powinna posiadać zanim rozpocznie zajęcia z Podstaw projektowania II?:
- podstawy języka filmowego (kadry, formaty, ruchy kamery)
-podstawy projektowania (poszukiwanie i organizowanie inspiracji, język plastyczny, podstawowa umiejętność przekazywania idei za pomocą projektu)
- podstawy rysunku technicznego (wiedza jak przekładać 3d na 2d)
- struktura pionów filmowych
Ogóle założenia i cele zajęć. Umiejętności jakimi osoba studencka powinna dysponować po skończeniu roku akademickiego:
Rok podzielony na dwie części, z których jedna skupiona byłaby na scenografii, a druga na dekoracji filmowej.
- podstawy organizacji pracy przy produkcji filmowej.
- rozbudowywanie przestrzeni filmowej za pomocą scenografii.
- umiejętność robienia dokumentacji fotograficznej proponowanych obiektów zdjęciowych i kart obiektów.
- podstawy rysunku technicznego i budowy na hali zdjęciowej.
- umiejętność uzasadnienia swoich decyzji projektowych przed grupą.
- podstawy projektowania scenografii i dekoracji.
-podstawowa wiedza dotycząca rekwizytu, dekoracji, postprodukcji, gatunków filmowych, teledysku i reklamy telewizyjnej.
1 semestr – SCENOGRAFIA FILMOWA
Pierwszy semestr składać się będzie z krótkich wykładów/rozmów i ćwiczeń projektowych. Każdy projekt będzie przez osobę studencką prezentowany w trakcie zajęć i wspólnie omawiany.
Celem wykładów jest poza poszerzeniem wiedzy, która może stanowić podstawę do rozwijania języka plastycznego osób studenckich, wyposażenie ich w podstawowe informacje dotyczące tego jak wygląda praca scenografki/a praktyce.
Osoby studenckie otrzymywać też będą wybrane rozdziały z podręczników zamieszczonych na końcu tego programu.
Tematy wykładów:
- scenografia jako rozbudowywanie przestrzeni
- relacje w pionie scenograficznym (czyli kto co robi i jak razem pracować i się nawzajem szanować)
- jak wygląda okres przygotowawczy w filmie (w uproszczeniu)
- co to jest kalendarzówka i plan
- jak wygląda scenariusz i jak się go czyta
- dokumentacja (jak robić zdjęcia obiektów zdjęciowych, jak się przygotować, jak robić karty obiektów i ich listy, współpraca z innymi pionami)
- podstawy rysunku technicznego i otwarcie tematu budowy na hali zdjęciowej.
2 semestr – DEKORACJA FILMOWA
Kontynuacja tematów podjętych w pierwszym semestrze. Główny nacisk na dekorację wnętrz i rekwizyt. Dwa większe ćwiczenia.
Tematy wykładów/rozmów:
- rola dekoratora wnętrz w filmie. Znaczenie rekwizytu. Rekwizytornie filmowe. Grafika w filmie.
- rozmowa o gatunkach filmowych (przy okazji ćwiczenia „reklama”)
- reklama filmowa (prezentacja kilku reklam, spotkanie ze scenografem reklamowym)
- podstawowe informacje dotyczące postprodukcji (cel: zainteresowanie tematem)
- mini wykład z prezentacją dotyczący scenografii w filmie animowanym (cel: zainteresowanie tematem)
Bibliografia:
(wybrane rozdziały udostępniane studentom przy okazji konkretnych wykładów)
1 - Production Design. Visual design for film and television Peg McClellan
2 – Production Design Fionnuala Halligan
3 – The Art of Illusion. Production Design for Film and Television Terry Ackland-Snow with Wendy Laybourn
4 – Drawing the line. Technical hand drafting for Film and Television David McHenry
5 – Designing Graphic. Props for filmmaking Annie Atkins
6 – Production Design for Screen Jane Barnwell