Na stronie internetowej oraz instagramie projektu zaprezentowane zostały etapy pracy dr Martyny Kander nad współczesną, scenograficzną interpretacją japońskiego dramatu RZEKA SUMIDA oraz opartej na nim europejskiej opery CURLEW RIVER Benjamina Brittena. Kulturowy dialog między dziełami ukazuje uniwersalność i ciągłość ludzkich przeżyć, nierozerwalnie związanych z kruchością struktury człowieczej psychiki. Współczesna interpretacja wyrażona poprzez obiekty teatralne, oparta jest na relacji człowieka i przestrzeni, co stanowi istotę działań scenograficznych.
Projekt ma na celu przybliżenie odbiorcy warsztatu twórczego scenografa i ukazanie etapów pracy, które zazwyczaj pozostają niewidoczne dla widza. Konfrontacja z dokumentacją etapów pracy poprzedzającej ostateczną formę dzieła scenicznego, pozwala zagłębić istotę działań scenograficznych.
Projekt przybrał formę grupy obiektów scenograficznych działających w relacji z postacią: żywym człowiekiem lub jego reprezentacją. Obiekty stworzone są tradycyjnymi technikami, wykorzystującymi rzemiosło teatralne, a prezentowana dokumentacja pozwala obejrzeć je w laboratoryjnych warunkach.
Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.