Rinaldo - obrazek wyróżniający

Premiera “Rinalda” ze scenografią Doroty Kołodyńskiej zainaugurowała I Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej

Opublikowano 29 września 2021

25 września 2021 r. premiera nowej inscenizacji opery “Rinaldo” Georga Friedricha Haendla zainaugurowała I Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej. Scenografię i kostiumy zaprojektowała prof. Dorota Kołodyńska z Wydziału Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. 

Odkryta na nowo w XX wieku, dziś jest zaliczana do najdoskonalszych dzieł Haendla z tego gatunku – wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców i melomanów. Dla Polskiej Opery Królewskiej przedstawienie wyreżyserował Jarosław Kilian, a za kierownictwo muzyczne odpowiadał Władysław Kłosiewicz. Wśród solistek znalazły się Olga Pasiecznik i Anna Radziejewska.

 

“Pierwowzorem literackim opery Rinaldo był epicki poemat Jerozolima wyzwolona. Dzieło Torquata Tasso z 1581 roku było eposem opisującym historię I wyprawy krzyżowej. W narrację historyczną Tasso wprowadził jednak pierwiastek irracjonalny eksponowany przez baśniowe i fantastyczne elementy dzieła. Poemat Torquata Tassa odzwierciedlał niepokoje kulturowe i społeczne doby kryzysu po Soborze trydenckim. Harmonię zastępuje dysharmonia, racjonalność – to co irracjonalne, porządek – chaos. Ten moment przełomu, kryzysu przypomina nasze czasy. Wątkiem wartym podkreślenia jest też wyczuwalny w utworze zmysł ironii wobec ludzkich zamierzeń i historycznego myślenia” – mówi reżyser “Rinaldo”, Jarosław Kilian.

 

 

 

Autor fotografii: Krzysztof Bieliński